BouwKennis klanttevredenheidsonderzoek 2014 bevestigt topperformance

BouwKennis klanttevredenheidsonderzoek 2014 bevestigt topperformance
7 aug 2014

Mitsubishi Electric/Alklima bv pakt opnieuw nummer 1-positie

Mitsubishi Electric/Alklima bv is de beste partij in koeltechniek volgens de W-installateurs en volgens de W-adviseurs overall winnaar in de volledige W-installatiesector. Dat blijkt uit het grote BouwKennis klanttevredenheidsonderzoek 2014. Bovendien wordt de nog meer klantgerichte aanpak van de afgelopen twaalf maanden door de markt positief ervaren: onder W-installateurs is de tevredenheid over de levertijd, het nakomen van afspraken, klantvriendelijkheid, en service en klachtafhandeling wederom gestegen ten opzichte van de ook al zeer positieve score van vorig jaar. 

 

Voor haar jaarlijkse objectieve onderzoek bevroeg BouwKennis adviseurs en installateurs in koeltechniek over twaalf verschillende aspecten die belangrijk zijn in hun relaties met leveranciers. Daarbij moesten zij een oordeel uitspreken over in totaal dertien belangrijke aanbieders. Op niet minder dan elf van de twaalf aspecten verslaat Mitsubishi Electric/Alklima bv alle andere leveranciers in de klimaatbranche, zo vinden de bijna duizend deelnemende W-installateurs, en neemt daarmee de hoogste positie in op de ranglijst. Een evenaring van het resultaat van 2013, 2012 en 2011. Dankzij de positieve beoordelingen van de W-adviseurs gaat Mitsubishi Electric ook in het overallklassement aan kop, en laat daarmee bijna zestig andere W-leveranciers in onder meer boilers, cv-ketels, koeltechniek, leidingsystemen, luchtbehandeling, luchttechniek, meet- en regeltechniek, pompen, radiatoren en warmtepompen achter zich.

Partnership: Alklima College

De mooie waarderingen, juist in deze economische zwaardere tijd waaraan extra hoge eisen worden gesteld aan het niveau van dienstverlening. Ze laten zien dat de voorgaande bekroningen Mitsubishi Electric/Alklima hebben gestimuleerd om de hoge kwaliteit vast te houden binnen een voortdurend veranderende omgeving. Dat gebeurt intern, onder meer door op organisatieniveau processen te verbeteren via investeringen in kennis, ICT en CRM. Daarnaast versterkt het bedrijf de markt, onder meers door de introductie van innovaties zoals de Ecodan-warmtepompen. Daarnaast heeft het partnership dat Arjen De Jong, algemeen directeur van Alklima vorig jaar als focuspunt, inmiddels vorm gekregen in het Alklima College. De Jong: “Vanuit het idee om kennis te delen met de jongste generatie vakmensen is Alklima afgelopen maand samen met NCVB Bedrijfsopleidingen en technische opleider ROVC een volledig geaccrediteerde eenjarige opleiding voor technisch koelmonteur op mbo-3-niveau gestart. Zo helpen we onze afnemers met een steviger kennisbasis waarmee ze faalkosten kunnen voorkomen en een maximale klanttevredenheid kunnen realiseren.” 

Over het onderzoek

BouwKennis voert in samenwerking met USP jaarlijks onderzoek uit naar de klanttevredenheid van leveranciers in diverse segmenten van de installatiebranche. Het project is uitgevoerd in de maanden april, mei en juni 2014. Bij de E- en W-installateurs is het hoofd van de afdeling inkoop of een andere persoon die verantwoordelijk is voor de inkoop bevraagd. Bij de adviseurs is gevraagd naar een functionaris die actief is in de installatiesector. In totaal zijn er 897 geslaagde enquêtes afgenomen.

 
 
Terug naar het overzicht